Wednesday 16 March 2016

Pengertian dan Contoh Lukisan Abstrak


Bicara tentang lukisan abstrak, secara umumnya dalam masyarakat seringkali mempersoalkan apakah lukisan seperti ini? Kenapa lukisannya tidak berbentuk dan tidak jelas tentang apa yang hendak di sampaikan dan digambarkan, cuma terdapat coretan-contengan saja yang tak ada maknanya?

Tentu ini sangat wajar jika banyak orang yang mempersoalkan hal itu, kerana memang lukisan itu cukup sukar untuk difahami. Dalam lukisan abstrak, tidak menjelaskan sesuatunya dengan konkrit. Oleh kerana itu, hanya orang-orang yang mempunyai daya imaginasi tinggi yang boleh faham akan maksudnya.

Pengertian Sebuah Lukisan Abstrak


Lukisan Abstrak ialah sebuah lukisan yang menggambarkan sebuah wujud yang tidak natural dan realistik. Lukisan ini tidak memperlihatkan bentuk rupa yang sering kita jumpai dalam kehidupan sehari-hari. Lukisan abstrak ini juga merupakan sebuah bentuk yang penuh dengan imiginasi yang tinggi sehingga banyak mesej-mesej yang tersirat di dalamnya. Para seniman dan pelukis melakukan hasil sebuah lukisan ini mencari sebuah intipati dalam dari objek yang akan dia buat, sehingga lukisan yang telah dibuat lebih unik dan tampak tak berwujud nyata. 

Jika kamu ingin cuba melukis lukisan abstrak, berikut ada tips mudah yang boleh kamu cuba. Mulakan dengan apa yang sedang kamu bayangkan, keluarkan segala imaginasi yang sedang difikirkan. Setelah kamu membayangkan apa yang sedang difikirkan, selanjutnya mulakan persiapkan media-media serta bahan untuk melukis. Dari mula canvas atau keras, cat lukis serta pensil warna. Namun umumnya, seorang pelukis biasanya akan menggunakan dua cat, iaitu cat acrylic dan cat minyak. Setelah semua bahan sudah dipersiapkan, maka bermulalah melukis mengikut imaginasi yang dimiliki.


Contoh Lukisan Abstrak

Berikut ini, ada contoh-contoh lukisan abstrak, cuba lihat dengan teliti, bagaimana hasil karya ini begitu kaya dengan imaginasi tinggi.





No comments:

Post a Comment